DESPRE ECONOMIA CIRCULARĂ


Economia circulară este un model de producție și consum care implică partajarea, reutilizarea, repararea, renovarea și reciclarea materialelor și produselor existente cât mai mult posibil. În acest fel, ciclul de viață al produselor este extins. În practică, aceasta implică reducerea la minimum a deșeurilor. Când un produs ajunge la sfârșitul duratei sale de viață, materialele din care este făcut sunt păstrate în cadrul economiei de câte ori este posibil. Acestea pot fi folosite din nou și din nou creând astfel o valoare suplimentară.

Modelul economiei circulare constă în înlocuirea unei economii lineare, bazate pe modelul „iei-produci-folosești-arunci”, cu o economie circulară, în care deșeurile pot fi transformate în resurse, astfel încât economia poate deveni mai durabilă și îsi poate diminua impactul negativ asupra mediului printr-o mai bună gestionare a resurselor și reducerea extracției și a poluării. În același timp, economia circulară le permite întreprinderilor să obțină avantaje competitive datorită unei mai bune gestionări a materiilor prime, oferind noi oportunități economice pe noile piețe și permițând crearea de noi locuri de muncă pe plan local.

Pentru a exemplifica mai bine conceptul economiei circulare, vă prezentăm următorul exemplu: de la vânzarea de bormașini, la vânzarea de „găuri în perete”.

Hai să pornim de la un nume mai puțin cunoscut. Kingfisher este un retailer britanic de produse de bricolaj, o companie uriașă, mai puțin cunoscută în România. Deține o altă companie numită B&Q, ce vinde, printre altele, bormașini. Iar întrebarea pe care și-au pus-o, la un moment dat, a fost următoarea: „Cum să dai găuri în pereți într-un mod sustenabil?”

Ceea ce au descoperit cei de la B&Q a fost faptul că producția și vânzarea de tip retail a bormașinilor pentru uz casnic nu este sustenabilă. De ce? Deoarece cantități mari de resurse și energie întră în producția unor mașini pe care un om le folosește, în medie, 6 minute pe an! O mare risipă, cu siguranță! Și astfel s-a născut SCHIMBAREA DE PERSPECTIVĂ: dar dacă în loc de bormașini, vindem găuri în perete? lată cum a apărut ideea de a închiria bormașinile de uz casnic. Dacă un om folosește bormașina, în medie, 6 minute pe an, vă dați seama câți oameni pot folosi aceleași bormașini? Și cât de eficientă economic poate deveni o singură astfel de mașină”? Mai mult de atât, o piață de miliarde de dolari s-a naăscut din aceeași idee: ce anume dețin eu și nu folosesc tot timpul? Ce aș putea împărți cu alții, într-un mod în care să fac profit? Printre primele pe listă au fost mașinile și locuințele, asa s-a lansat Uber și Airbnb (Ecotic, (2018). EPISODUL 3: MODELE DE AFACERI ÎN ECONOMIA CIRCULARĂ.)

Ai o nelamurire? Nu ezita să ne contactezi!